Miksi on kriittistä luoda yhteisöllistä, uudistavaa ja ketterää oppimista?

Yhteisöllinen oppiminen
Marjo Heikkinen

Marjo Heikkinen

Motiwe tarjoaa palveluja muuttuvan työelämän tarpeisiin, sekä suuntaa ja merkityksellisyyttä työhön!

Miksi on kriittistä luoda yhteisöllistä, uudistavaa ja ketterää oppimista?

Edes ne työt, joiden on kuviteltu olevan muuttumattomia, eivät enää sitä ole. Digitalisaatio ja muut työelämän voimat myllertävät tiimeissä, organisaatioissa ja työntekijöiden arjessa. Murros on peruuttamaton. Paluuta entiseen, hallittuun ja tasaiseen ei enää ole.

Työ on oppimista ja oppiminen työtä

Työ on yhä enemmän oppimista ja oppiminen työtä. Oppimista ei tapahdu vain koulussa ja kursseilla. Työyhteisöt oppivat jatkuvasti yhdessä asiakkaiden kanssa ja asiakkaita varten. Ne oppivat tekemään työtään sujuvammin, käyttämään uusia tietojärjestelmiä järkevämmin. Samalla tiimit myös uudistavat toimintaansa. Oppimista tapahtuu, vaikka siitä ei sillä nimellä puhuttaisi.

Oppivat työyhteisöt menestyvät, ihmiset kokevat työnsä mielekkääksi ja lopputuotoksena syntyy myös työhyvinvointia. Käänteisesti, ilman oppimista muutosta ei tapahdu kuin paperilla ja johtoryhmien esityksissä. Jos oppimista ei tapahdu, muuttuva työ kadottaa työntekijöiltä työn mielen.

Uudistava oppiminen on myös vanhasta luopumista. Se on joskus tuskaisiakin henkilökohtaisia prosesseja, joissa oma työidentiteetti saattaa tulla kyseenalaistetuksi. Se on uuden oppimisen ja kehittämisen iloa ja intoa. Se on työyhteisöjen tilanteita, joissa ollaan pitkään keskeneräisessä tilanteessa, jossa vanha on jo menettämässä merkitystään ja uutta ei vielä ole täysin saatu rakennettua.

Oppimisesta hyötyvät kaikki

Yhteisöllinen, uudistava ja ketterä oppiminen kannattaa ottaa yhä vahvemmin agendalle, koska siitä hyötyvät kaikki: HR, tiimi, esihenkilö ja työntekijä.

HR

  • Työmäärän väheneminen, kun vastuuta siirtyy tiimille ja esihenkilölle.
  • Uutta näkymää HR:lle tiimien työhön ja tarpeisiin, joita ei osaamiskartoituksilla ja henkilöstökyselyillä saa esiin.

Tiimi

  • Oppiminen tehostuu, kun löydetään osuvat, juuri sen hetken tarpeet ja keinot oppia tehokkaasti, usein osana arkea.
  • Ei turhaa koulutuksissa istumista.
  • Ulkopuolisen avun tarve vähenee, kun työyhteisö oppii itse kehittämään työtään ja löytämään keskeiset kehitettävät ja opittavat asiat. Tiimin resilienssi ja toimijuus vahvistuvat.

Esihenkilö

  • Ei tehdä mitään ylimääräistä, vaan hahmotetaan yhteistä työtä ja edistetään sitä, mitä muutenkin pitäisi tehdä. Oppiminen ja kehittäminen yhdistyvät.
  • Työkaluja arjen työn kehittämiseen. Yhteinen näkymä ja kokonaiskuva työhön, jota ei arjessa muuten saa.

Työntekijä

  • Yksilöiden ei tarvitse pähkäillä osaamisen kehittämisen suunnitelmien kanssa yksin. Oppiminen ja osaamisen kehittäminen tiimin yhteisenä asiana.
  • Kytketään osaamis- ja oppimistarpeet työn kehitykseen, syntyy samalla motiivi oppia.
  • Työhyvinvointia tulee samalla kehitettyä.

Lue lisää:

Motiwe auttaa työpaikkoja selkeyttämään kehityksensä suuntaa sekä parantamaan työn sujuvuutta, uudistumista ja työhyvinvointia muuttuvassa työssä.

Motiwe tarjoaa kehittämishankkeita, työpajoja, valmennusta, analyyseja, työkaluja ja kokeilujen rakentamista.

Verkostoidutaan LinkedInissä!
Varaa suoraan verkosta 30 minuutin sparrausaika, ole yhteydessä Marjoon sähköpostitse tai puhelimitse, 040 127 3734!

Jaa artikkeli

Tilaa uutiskirje!

Haluatko saada sähköpostiisi Motiwen ajatuksia suomalaisesta työelämästä ja sen kehittämisestä? Tilaa uutiskirje!