Haastavat asiakkaat: Joustavatko rakenteet vai työntekijät?
Kun asiakas ei sovi muottiin, kumpi joustaa, rakenne vai työntekijä? Tiimin asiakascasejen käsittely tuottaa työn sujuvuutta, oppimista ja työhyvinvointia.
Kun asiakas ei sovi muottiin, kumpi joustaa, rakenne vai työntekijä? Tiimin asiakascasejen käsittely tuottaa työn sujuvuutta, oppimista ja työhyvinvointia.
Lue 6 vinkkiä tiimin muutoksen johtamiseen. Uudistuminen ja oppiminen ovat keskeisiä elementtejä missä tahansa tiimissä, joka pyrkii pysymään kilpailukykyisenä ja vastaamaan jatkuvasti muuttuvan liiketoimintaympäristön vaatimuksiin.
Tutkimuksen perusteella suomalaisten työhyvinvointi on heikentynyt. Erityisesti kuormittaa näkymien puute ja työssä tylsistyminen. Työhyvinvointia kannattaa kehittää jo kustannusvaikutusten vuoksi. Ennakoivassa työhyvinvoinnin ja työkyvyn kehittämisessä tärkeässä roolissa ovat tiimi ja esihenkilöt sekä työn yhteinen tarkastelu ja ymmärtäminen.
Uutta opittavaa syntyy työssä jatkuvasti, joten osaamisten määritteleminen on auttamatta jatkuvasti jäljessä. Koko ajattelutapamme oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä on syytä pölläyttää uuteen asentoon. Tarvitaan ketteriä keinoja tukea tiimejä oppimisen ja käytäntöjensä kehittämisessä. Keinoja, jotka kiinnittyvät sekä strategiaan että tiimiläisten arkeen. Tehdään oppimisesta osa työtä!
Minulla on työnohjauksessa käytössäni valttikortti, jota en usko kovin monen työnohjaajan Suomessa hallitsevan. Se on kahden työnohjauksen viitekehyksen yhdistelmä: hyödynnän työnohjauksissani sekä kehittävää että ratkaisukeskeistä otetta.
THL:ssä haluttiin löytää ketteriä, tiimien työhön ja arkeen kytkeytyviä keinoja oppimisen ja kehittämisen edistämiseen. Motiwe toteutti THL:n kanssa kolmelle tiimille kullekin tehokkaan, kahden kehittämispajan pilotin.
Motiwe suunnitteli ja toteutti Vaasan yliopiston Henkilöstön ja johdon palvelut -tiimille kehittämispäivän, jossa tiimi pääsi hahmottamaan roolinsa muutosta ja yhteisen työnsä suuntaa sekä tekemään oivalluksia ja suunnitelman työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Motiwe toteutti Työterveyslaitoksen asiantuntijoille kehityskarttavalmennuksen yhteistyössä Futuricen kanssa. Osallistujat opettelivat käyttämään yhteisöllistä kehityskarttamenetelmää toiminnan kehityksen hahmottamisessa.
Kehityskartta on tiimien, johtoryhmien ja esihenkilöiden työkalu, joka visualisoi yhteisen työn kokonaisuutta ja kehityssuuntaa. Se on työn jäsentämisen väline, jonka pohjalta lähitulevaisuuden suunnitelmien tekeminen helpottuu.
Yhteisöllinen, uudistava ja ketterä oppiminen kannattaa ottaa yhä vahvemmin agendalle, koska siitä hyötyvät kaikki: HR, tiimi, esihenkilö ja työntekijä.