Tutkimuksen perusteella suomalaisten työhyvinvointi on heikentynyt. Erityisesti kuormittaa näkymien puute ja työssä tylsistyminen.
Työhyvinvointia kannattaa kehittää jo kustannusvaikutusten vuoksi. Ennakoivassa työhyvinvoinnin kehittämisessä tärkeässä roolissa ovat tiimi ja esihenkilöt sekä työn yhteinen tarkastelu ja ymmärtäminen.
Suomalaisten työnimu on vähentynyt
Suomalaisten työhyvinvointi on heikentynyt ja joka neljäs suomalainen on työuupumuksen riskiryhmässä. Erityisesti työn imu on vähentynyt ja työssä tylsistyminen lisääntynyt. Tämä selviää Työterveyslaitoksen Miten Suomi voi? -tutkimuksesta.
Huolestuttavaa, eikö vain?
Näkymien puute kuormittaa
Yleensä johtajilla ja esihenkilöillä työhyvinvointi on korkeampaa kuin työntekijöillä, mutta nyt heidänkin työhyvinvointinsa on heikentynyt.
Erityisesti näyttää kuormittavan näkymien puute. ”Suomalaisista 40 prosenttia oli huolissaan siitä, miltä oma työ näyttää tulevaisuudessa.”
Työhyvinvoinnin haasteista syntyy työpaikoille paljon suoria ja välillisiä kustannuksia. Näihin asioihin siis todellakin kannattaa hakea ratkaisuja.
Työhyvinvoinnin kehittäminen osaksi työtä
Työhyvinvointihaasteita saadaan vain osin ratkaistua yksilöä tukemalla. Usein silloin ollaan jo melko myöhässä.
💡 On entistä tärkeämpää, että työpaikoilla ja tiimeissä löydetään yhteisiä tapoja ratkoa työhön liittyviä kysymyksiä ja ongelmia sekä hahmottaa työtä ja sen suuntaa.
💡On entistä tärkeämpää, että tiiminvetäjällä on keinoja tunnistaa työhyvinvoinnin heikentymistä ajoissa, jo paljon ennen sairauspoissaolojen syntymistä.
💡Myös tiimin kannattaa yhdessä keksiä keinoja, jotka tukevat koko tiimin jaksamista ja työn sujuvuutta.
Työhyvinvointi syntyy työn arjessa siitä, että
- työ sujuu
- työntekijä saa onnistumisia itselleen merkityksellisissä tekemisissä
- työntekijän työidentiteetti ja osaaminen kehittyvät suunnilleen samaa tahtia työn vaatimusten kanssa
- että esihenkilö ja muu tiimi oppivat tunnistamaan tiimin ja tiimiläisten työhyvinvoinnin tilannetta.
Työn imua ja merkityksellisyyttä voi ylläpitää ja kehittää. Ja sitä kannattaa kehittää samalla, kun kehitetään työtä vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Työhyvinvoinnin ja työn kehittäminen eivät siis ole toisistaan erillisiä asioita.
Lue lisää: