Uudistuminen ja oppiminen ovat keskeisiä elementtejä missä tahansa tiimissä, joka pyrkii pysymään kilpailukykyisenä ja vastaamaan jatkuvasti muuttuvan liiketoimintaympäristön vaatimuksiin. Käytännössä tämä tarkoittaa vanhasta irti päästämistä ja uuden omaksumista – mutta miten tämä oikein toteutetaan käytännössä?
- Miten saada tiimi kokonaan uudelle tasolle?
- Miten synnyttää tiimiläisille tarve kehittämiseen ja uuden oppimiseen?
- Miten havahduttaa siihen, että palvellaksemme asiakkaitamme jatkossakin mahdollisimman hyvin meidän tulee karistaa vanhaa ja synnyttää uutta?
Tiimit uudistumisen polulla
Olen päässyt työn muotoilijana ja työnohjaajana näkemään monenlaisia tiimien tilanteita. Todella usein tiimeissä on tarve uudistua ja muuttaa toimintaa.
Eräässä tiimissä tiiminvetäjän tavoitteena oli saada tiimi kokonaan uudelle tasolle tekemisessään. Uuden oppimisen haaste yksilöille ja tiimille oli suuri. Koulutusohjelma oli alkamassa, mutta iso haaste oli saada tiimiläiset oivaltamaan kehittymisen ja oppimisen tarve. Se ei nimittäin ollut todellakaan itsestään selvää.
Kyse oli siis suorastaan tiimin toimintaa ja tiimiläisten roolia ravistelevasta muutoksesta. Vaarana oli, että koulutusohjelma, johon panostettiin huomattavan paljon resursseja, ei toisi riittävää muutosta tiimin toimintaan.
Uudistuminen edellyttää osallistumista ja oppimista
Tiimille suunniteltiin kahden kehittämispajan tiivis prosessi, jolla annoimme sille lähtösysäyksen koulutusohjelman läpikäyntiin. Ensimmäisessä kehittämispajassa tiimiläiset ratkaisivat uuteen rooliinsa liittyviä caseja. Syntyi ymmärrys, että uudenlaista ajattelua ja tekemistä tarvitaan.
Toisessa kehittämispajassa tiimiläiset kuvasivat kehityssuuntaansa. Tiimiläiset löysivät erittäin osuvat kiteytykset: Toimintamalli on heidän mukaansa aiemmin ollut ”makkaratehdas” ja suunta on kohti ”stylistiä”. Monesti juuri tällaiset tiimin itse tuottavat sanoitukset auttavat sekä luopumaan vanhasta että kehittämään uutta.
Vinkit tiimin muutoksen johtamiseen
Tiiminvetäjänä ja esihenkilönä voit toteuttaa vastaavanlaisen prosessin tiimisi kanssa.
1. Rakenna oppimisprosessi: Suunnittele tiimille prosessi, joka johdattaa ja rohkaisee tiimiläiset itse oivaltamaan ja toimimaan uudistajina.
2. Synnytä tarve: Ilman tiimiläisten havahtumista ja pientä epämukavuuttakin muutosta ei synny. Näytä vaikka ihan aineiston (asiakascase tai muu työtänne haastava case) pohjalta, mistä tarve uudistumiselle juontaa juurensa. Käytä tiimiläisiä casen aktiivisina ratkaisijoina.
3. Auta näkemään kehityssuunta (myös asiakkaiden): On virhe tehdä vain uutta ja unohtaa, miksi nykytilanne on sellainen kuin on. Tehkää näkyväksi, mistä olette tulossa ja mihin suuntaan menossa. Lue lisää esimerkiksi kehityskarttamenetelmästä.
4. Kannusta luopumaan vanhasta: Usein ongelmaksi muodostuu se, että uutta tehdään, mutta vanhasta ei luovuta. Tunnistakaa, mistä suunnitelmallisesti ja jonkin ajan kuluessa alatte myös päästää irti. Minkä asioiden tekemisen lopetatte?
5. Auta suunnittelemaan kokeiluja: Uudistuminen rakennetaan lopulta käytännön työssä. Mitä uutta työkäytäntöä tai yhteistyötapaa voisitte kokeilla? Kokeilu ei tarkoita lopullista päätöstä, vaan tekemisestä oppimista.
6. Ymmärrä työidentiteettiä: Nykyisessä toimintatavassa on syvälle työntekijöiden identiteettiin sisältyviä, heille merkityksellisiä asioita. Niistä luopuminen edellyttää työntekijän oppimista ja kehittymistä. Tunnista työntekijöiden motivaation mielekkyyden lähteet ja tue oivaltamista.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä: